Olemme käyneet pitkilläkin retkillä sähköautolla, tässä kokemuksia latauksista ja niiden onnistumisesta.

Oulu – Imatra – Oulu, 527 km. Tarkoitus oli ajaa matka kahdella latauksella – yksi Lapinlahdella ja toinen Varkaudessa, molemmista paikoista löytyy tehokas laturi. Varasimme mukaan eväät pysähdyksiä varten. Ajoin lisäksi maltillisesti 80km/h, jotta auton kantama olisi maksimaalinen. Autossa oli 6 ihmistä ja paljon tavaraa kyydissä, lisäksi kolme koiraa mukana kulkevassa koirahäkissä. Lapinlahden laturi ei toiminutkaan ja ajoimme Kuopioon ensimmäiseen lataukseen, vajaan tunnin pysähdyksellä. Seuraavaksi pidimme pienen 30 min lataustauon Puumalassa. Loput lataukset tehtiin Imatralla HolidayInnin pihalla olevassa ilmaisessa laturissa ja sitten Imatran keskustasta löytyneestä laturista. Imatran keskustassa piti olla kolme laturia, mutta sieltä löysimme vain yhden.

Oulu – Tulppio – Oulu, 500 km. Kävimme kajakkimatkalla Nuorttijoella lähellä Korvatunturia. Ajoimme Rovaniemen ja Sodankylän kautta, joista molemmista löytyi suurteholaturit. Rovaniemen laturi on kätevästi Prisman lähellä, jossa kävimme syömässä odottaessa. Sodankylän laturi on huoltoasemalla ja etäisyys oli sopiva kahvitauon pitämiseksi. Perillä Tulppiossa jätimme auton lataukseen tavallisesta pistorasiasta pariksi vuorokaudeksi Tulppion Majoille.

Oulu – Kalix – Oulu, 186 km. Kajakointimatka Kalixin saaristoon. Suunnittelin latauksen menomatkalle Kalixiin suurteholaturille ja paluumatkalle Keminmaahan. Kalixin laturi oli varattu ja laitoin auton lataukseen viereiseen ilmaiseen pienempitehoiseen laturiin kaupan pihalla lounaan ajaksi. Takaisintulomatkalla Kalixin suurteholaturi oli mennyt rikki ja latasimme Tornion Tokmannin pihalla.

Oulu – Ruunaa – Oulu, 360 km. Latasimme auton meno- ja tulomatkalla Vuokatissa S-marketin pihalla, siellä oli 4 suurteholatauspaikkaa. Perillä latasimme Ruunaan Retkeilykeskuksessa autoa sähköpaikalla kaksi vuorokautta. Nurmeksessa olisi myös ollut suurteholaturi. Autossa oli myös vedettävänä Gorilla rentin iso kuomukärry kajakkeja varten. Kuomukärry vaikutti kulutukseen n. 25%.

Yleisvinkki matkojen suunnittelussa on se, että kannattaa katsoa Google mapsista etukäteen matkan varrella olevat laturit ja miettiä myös varalaturit siltä varalta, että laturi ei toimi tai on varattu pitkäksi aikaa. Jos matkan päätepisteessä perillä on tavallinen autosähköpistoke, niin sillä voi myös ladata auton akun täyteen paluumatkaa varten jos latausaika on tarpeeksi pitkä (esim. 30-40 tuntia).

Omat eväs- ja kahvitauot kannattaa pitää latausten aikana, näin matkanteko on ihan kivaa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *